البیّنه

لم یکن الذین کفروا من اهل الکتاب و المشرکین منفکین حتى تاتیهم البینه

البیّنه

لم یکن الذین کفروا من اهل الکتاب و المشرکین منفکین حتى تاتیهم البینه

تفسیر آیه چهارم سوره البینه

يكشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۲، ۰۶:۰۶ ب.ظ


و ما تفرق الذین اوتوا الکتاب الا من بعد ما جاءتهم البینه

آیه اول سوره که مى فرمود: (ما دست بردار از کفار اهل کتاب و مشرکین نیستیم تا حجت بر آنان تمام شود)، به کفرشان به نبوت رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم) و کتاب او، که متضمن دعوت حق او است اشاره مى کرد، و آیه مورد بحث به اختلافى که قبل از دعوت اسلامى داشتند اشاره مى کند، و در قرآن کریم در چند جا به این اختلاف اشاره شده، از آن جمله مى فرماید: (و ما اختلف الذین اوتوا الکتاب الا من بعد ما جاءهم العلم بغیا بینهم )، و از این قبیل آیاتى دیگر.

و منظور از آمدن بینه براى کفار همان بیانات کتب انبیاى گذشته اى است که در کتبشان آمده بود، و یا کلام انبیاى آنان در توضیح و تفسیر بیان الهى است، همچنان که در آیه زیر بینه را به همین دو قسم بیان تفسیر نموده، مى فرماید: (و لما جاء عیسى بالبینات قال قد جئتکم بالحکمه و لابین لکم بعض الذى تختلفون فیه فاتقوا اللّه و اطیعون ان اللّه هو ربى و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم فاختلف الاحزاب من بینهم ).

بیان اینکه کتب آسمانى براى عموم بشر آورده شده و آیه (و ما تفرق الذین اوتوا الکتاب...) حکایت حال مشرکین نیز هست

در اینجا ممکن است این سؤال پیش آید که : چرا در آیه مورد بحث متعرض اختلاف اهل کتاب در مذاهب خود شد، ولى اختلاف و تفرقه مشرکین و اعراضشان از دین توحید و انکارشان مساله رسالت را متعرض نگردید؟

در پاسخ مى گوییم : بعید نیست جمله (و ما تفرق الذین اوتوا الکتاب )، شامل مشرکین هم بشود، چون در آیه مورد بحث مى توانست بفرماید: (و ما تفرق اهل الکتاب الا من بعد...)، ولى به جاى جمله (اهل الکتاب ) جمله (الذین اوتوا الکتاب ) را آورد، و تفاوت بین این دو تعبیر بر کسى پوشیده نیست، چون تعبیر اهل کتاب در عرف قرآن تنها شامل یهود و نصارى و صابئان و مجوسیان، و یا تنها یهود و نصارى مى شود. ولى تعبیر دوم یعنى (آنانکه کتاب برایشان نازل شده )، شامل مشرکین هم مى شود، چون کتاب خدا براى عموم بشر نازل شده، و در قرآن کریم تصریح فرموده به اینکه خداى تعالى در اولین روز تشکیل اجتماع بشرى، و بروز اختلافهاى حیوانى در بینشان کتاب براى آنان نازل کرد، یعنى شریعت و قانونى بر ایشان تشریع کرد تا در اختلافهایى که در امور زندگى و حیوانیشان رخ مى دهد حکومت کند، ولى بشر بعد از آمدن شریعت هم آن اختلافهاى قبلى را در شریعت خدا سرایت دادند، با اینکه حق برایشان روشن شده و حجت بر آنان تمام گشته بود، پس به حکم این آیات، عموم بشر مشمول کتب آسمانى بوده و هستند، چیزى که هست در اثر اختلاف (ناشى از پیروى هواى نفس )، بشر چند طایفه شدند، بعضى ها به کلى فراموش کردند که کتابى از ناحیه آفریدگارشان برایشان نازل شده، و بعضى دیگر این معنا را از یاد نبردند و لیکن هواى نفس را در دین خدا رخنه داده، به دینى تحریف شده متدین شدند، طایفه اى دیگر دین خدا را بدون کم و کاست حفظ کرده، بدان متدین شدند، اینک یکى از آن آیات از نظر خواننده مى گذرد: (کان الناس امه واحده فبعث اللّه النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه و ما اختلف فیه الا الذین اوتوه من بعد ما جاءتهم البینات بغیا بینهم، که تفسیرش ‍ گذشت.

و در این معنا است آیه اى دیگر که مى فرماید: (تلک الرسل فضلنا بعضهم... و لو شاء اللّه ما اقتتل الذین من بعدهم من بعد ما جاءتهم البینات و لکن اختلفوا فمنهم من امن و منهم من کفر).

و کوتاه سخن اینکه : جمله (الذین اوتوا الکتاب ) اعم از اهل کتاب است ، و بنابر این، جمله (و ما تفرق الذین اوتوا الکتاب...) شامل مشرکین مى شود، همانطور که شامل اهل کتاب مى شود.

 

  • mahsa hashemi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی